Jump to content

MODI torture to middle class


LuvNTR

Recommended Posts

  • Replies 228
  • Created
  • Last Reply

Center teesukunee dantlo 50℅ state ki grant gaa return ivvaliga....

GST taravatha change Ayyindhaa?

 

CESS lo return vundadu directly like handover the money into state hand (need to verify this). it will be grant in aid for national schemes like NREGA or Avas Yojana etc. As for as i know states only get direct money in hand for payroll taxes, SGST, certain percentage in CGST etc. 

Link to comment
Share on other sites

how states became beggars can u pls explain ? just want to know how states became beggars after a uniform tax reform in country.

 

it is not uniform tax it self but the way funds are redistributed currently. If I remember correctly, automatic devolution is only 32%. around 8-10% more is given to states in terms of Grants mentioned above by LuvNTR above. That is where central govt pull strings on states. It might not look bad to you now but imagine 10-15 years down the line when RG or some other xzyG takesover.

Link to comment
Share on other sites

it is not uniform tax it self but the way funds are redistributed currently. If I remember correctly, automatic devolution is only 32%. around 8-10% more is given to states in terms of Grants mentioned above by LuvNTR above. That is where central govt pull strings on states. It might not look bad to you now but imagine 10-15 years down the line when RG or some other xzyG takesover.

10% more was granted to states priority to gst as per niti ayog. anyways i don't want to comment anything now will look into big picture of it. states wouldn't approve of they r losing any rev
Link to comment
Share on other sites

petro.jpg

 

చేతి చమురు ఎందుకు వదులుతోంది? 
ముడి చమురు ధర కిందికి... పెట్రోలు, డీజిల్‌ ధర పైపైకి... ! 
పన్నుల భారమే ప్రధాన కారణం 
కేంద్ర ఎక్సైజ్‌ పన్నులు, రాష్ట్రాల్లో వ్యాట్‌ 

జీఎస్‌టీ పరిధిలోకి వస్తే కొంత వూరట..

 

సబ్సిడీకి మంగళం 
ముడిచమురును అధికంగా దిగుమతి చేసుకునే దేశాల్లో మనదేశం ఒకటి. దాదాపు 70 శాతానికి పైగా దేశీయ అవసరాలకు ముడిచమురు దిగుమతి చేసుకోవలసిన పరిస్థితి ఉంది. దేశీయంగా తగినంత ఉత్పత్తి లేకపోవటమే దీనికి ప్రధాన కారణం. అంతర్జాతీయ మార్కెట్లో ముడిచమురు ధర ఎప్పటికప్పుడు మారుతూ ఉంటుంది. ముడి చమురు ధర పెరిగినప్పుడు పెట్రోలు, డీజిల్‌ రిటైల్‌ ధరను పెంచుతూ, తగ్గినప్పుడు తగ్గించే విధానాన్ని ఇటీవల కాలంలో కేంద్ర ప్రభుత్వం అమల్లోకి తీసుకువచ్చింది. మొదట్లో రెండు మూడు వారాల కోసారి దీనిపై నిర్ణయం తీసుకునే వారు. ఇప్పుడు దేశంలోని కొన్ని నగరాల్లో ప్రతిరోజూ ధర మారిపోతూనే ఉంది. రిటైల్‌ ధరలను మార్కెట్‌ ధరలతో అనుసంధానించటానికి తోడు ఎన్నో ఏళ్లుగా అమల్లో ఉన్న పెట్రోలు, డీజిల్‌ సబ్సిడీని కేంద్ర ప్రభుత్వం పూర్తిగా తొలగించింది. ఈ నిర్ణయం ప్రభుత్వానికి అనుకూలించగా, వినియోగదార్లకు మాత్రం పెనుభారంగా మారింది. ఇటు సబ్సిడీ లేక అటు పన్నుల భారాన్ని మోస్తూ వినియోగదార్లు ఇబ్బందులు పడవలసి వస్తోంది.

 

ఆదాయంపైనే ధ్యాస 

కేంద్ర, రాష్ట్ర ప్రభుత్వాలు తమ ఆదాయాలను పెంచుకోవటానికి వెతకని మార్గం లేదు. పెట్రోలియం ఉత్పత్తులు అందుకు వీలుకల్పిస్తున్నాయి. పెట్రోలు, డీజిల్‌ నిత్యావసర వస్తువులు. ఎంత పన్ను భారం మోపినా వినియోగదార్లు వెనుకాడే పరిస్థితి లేదు. అందుకే పెట్రోలియం ఉత్పత్తులపై అధికంగా పన్నులు విధిస్తున్నారు. అదే సమయంలో అంతర్జాతీయ మార్కెట్లో ముడిచమురు ధర తగ్గిపోవటం ప్రభుత్వాలకు కలిసి వచ్చింది. దేశవ్యాప్తంగా ఒకే పన్ను విధానంగా జీఎస్‌టీ అమల్లోకి వచ్చింది. కానీ అందులో పెట్రోలియం ఉత్పత్తులను చేర్చలేదు. అందుకు కారణం పన్ను ఆదాయాలు కోల్పోవలసి వస్తుందనే. జీఎస్‌టీలో చేర్చితే కేంద్ర రాష్ట్ర ప్రభుత్వాలు విడివిడిగా ఇప్పుడు వసూలు చేస్తున్న భారీ పన్నులు వసూలు చేసే అవకాశం ఉండదు. ముఖ్యంగా రాష్ట్రాలకు అధిక నష్టం చేకూరుతుంది. అందుకే రాష్ట్రాలు వ్యతిరేకించగా, దాన్ని కేంద్ర ప్రభుత్వం అంగీకరించింది.

 

ముడిచమురు ఉత్పత్తిలో కోత 
ప్రస్తుతం అంతర్జాతీయ మార్కెట్లో డబ్యూటీఐ ముడిచమురు ధర ఒక బ్యారెల్‌కు 50.42 డాలర్లు, బ్రెంట్‌ క్రూడ్‌ 56.56 డాలర్లు పలుకుతోంది. ఇంతకంటే ధర పెరగటం తప్పిస్తే తగ్గుముఖం పట్టే అవకాశాలు లేవని మార్కెట్‌ వర్గాలు విశ్లేషిస్తున్నాయి. చమురు ఉత్పత్తి చేసే దేశాలకు ప్రాతినిధ్యం వహిస్తున్న ఒపెక్‌ (ఆర్గనైజేషన్‌ ఆఫ్‌ పెట్రోలియం ఎక్స్‌పోర్టింగ్‌ కంట్రీస్‌) చమురు ఉత్పత్తిని తగ్గించేందుకు గత కొంత కాలంగా ప్రయత్నాలు చేస్తోంది. ఫలితంగా ధర పెరిగేందుకు అవకాశం ఉందని అంటున్నారు. పన్నుల భారాన్ని కొంత తగ్గించి వినియోగదార్లకు మేలు చేసే ఆలోచనకు అవకాశమే కనిపించటం లేదు. జీఎస్‌టీ అమలు ఫలితంగా ప్రభుత్వానికి ఆశించిన రీతిలో పన్నుల ఆదాయం లేదు. అందువల్ల వినియోగదార్లకు అధిక పెట్రోలు, డీజిల్‌ ధరల భారాన్ని మోయక తప్పని పరిస్థితి కనిపిస్తోంది.

 

జీఎస్‌టీ వస్తేనే... 

పెట్రోలియం ఉత్పత్తులను కూడా జీఎస్‌టీ కిందకు తీసుకురావాలనే ప్రతిపాదన ఉంది. స్వయానా కేంద్ర పెట్రోలియం మంత్రిత్వ శాఖ మంత్రి ధర్మేంద్ర ప్రధాన్‌ ఇటీవల ఇటువంటి ఆలోచనను వ్యక్తం చేశారు. కానీ రాష్ట్రాలు అందుకు సుముఖంగా లేవు. రాష్ట్రాల ఒత్తిడికి తలొగ్గి జీఎస్‌టీ కౌన్సిల్‌ ఈ విషయంలో ఒక నిర్ణయానికి రాలేకపోయింది. ఒకవేళ జీఎస్‌టీ లోకి పెట్రోలియం ఉత్పత్తులను తీసుకువచ్చిన పక్షంలో పన్నుల భారం ఒక్కసారిగా తగ్గిపోతుంది. రాష్ట్రాలు వసూలు చేసే వ్యాట్‌ లేకుండా పోవటం, దేశం అంతా ఎక్కడైనా ఒకే పన్ను రేటు ఉండటం దీనికి కారణం. తత్పలితంగా పెట్రోలు, డీజిల్‌ ధరలు చౌక అవుతాయి. అది ఎప్పుడనేది చెప్పటం సాధ్యం కాని పని.

 

సగానికి సగం పన్నులే...

 

* ఒక లీటరు పెట్రోలు ధరలో దాదాపు సగభాగం కేంద్ర, రాష్ట్ర ప్రభుత్వాలు వసూలు చేస్తున్న పన్నులే ఉంటున్నాయి.. పెట్రోలు, డీజిల్‌పై కేంద్ర ప్రభుత్వం ఎక్సైజ్‌ డ్యూటీ, రాష్ట్ర ప్రభుత్వాలు వ్యాట్‌ (విలువ ఆధారిత పన్ను) వసూలు చేస్తున్నాయి.

* కేంద్ర ప్రభుత్వం పెట్రోలుపై లీటరుకు రూ.21.48 చొప్పున, డీజిల్‌పై రూ. 17.33 చొప్పున ఎక్సైజ్‌ డ్యూటీ వసూలు చేస్తోంది. రాష్ట్ర ప్రభుత్వాలు వసూలు చేస్తే వ్యాట్‌ మాత్రం ఒక్కో రాష్ట్రంలో ఒక్కో రకంగా ఉంది. అత్యధికంగా మహారాష్ట్ర 47.64 శాతం వ్యాట్‌ వసూలు చేస్తోంది. గోవా రాష్ట్రంలో అతి తక్కువగా 17 శాతం వ్యాట్‌ ఉంది. అందుకే పెట్రోలు, డీజిల్‌ ధరలు ఒక్కో రాష్ట్రంలో ఒక్కో రకంగా ఉంటున్నాయి. అధిక వ్యాట్‌ వల్ల మహారాష్ట్రలో అత్యధికంగా లీటరు పెట్రోలుకు రూ.79 వరకూ చెల్లించాల్సి వస్తోంది. 

* కేంద్రం వసూలు చేసే ఎక్సైజ్‌ డ్యూటీలో ప్రాథమిక ఎక్సైజ్‌ డ్యూటీ, అదనపు డ్యూటీ, ప్రత్యేక అదనపు డ్యూటీ ఉన్నాయి.

 

* అంతర్జాతీయ మార్కెట్లో 2014లో ముడి చమురు ధర (బ్రెంట్‌ క్రూడ్‌ ఆయిల్‌) ఒక బ్యారెల్‌కు 108 డాలర్లు ఉంది. అప్పట్లో మనదేశంలో పెట్రోలు రిటైల్‌ ధరలో పన్నుల వాటా 34 శాతం మాత్రమే. అదేవిధంగా అప్పుడు డీజిల్‌ ధరలో పన్నుల వాటా 21.5 శాతం ఉంది. కానీ ఇప్పుడు అంతర్జాతీయ మార్కెట్లో ముడి చమురు బ్యారెల్‌ ధర 50 డాలర్లు ఉన్నప్పుడు మనదేశంలో పెట్రోలు ధరలో పన్నుల వాటా 58 శాతం, డీజిల్‌ ధరలో 50 శాతం ఉండటం గమనార్హం.

Link to comment
Share on other sites

Economy Slowsdown. Govt Revenue Falling Drasticlly.   Can Modi govt spend its way to growth with Rs 50,000 cr stimulus package? Will a looser fiscal policy help the economy?

 

BS decodes

 

In view of the economic slowdown, the government is reported to be open to allowing the fiscal deficit to exceed this year's target as it considers a stimulus package in the range of Rs 40,000-50,000 crore by way of increased spending.  

 

Growth in Asia's third-largest economy slowed to a three-year low of 5.7 per cent in the quarter that ended in June, and Finance Minister Arun Jaitley said on Wednesday that the government was looking for ways to speed it up.

 

However, as the government looks at "additional moves that are necessary" to arrest the economic slowdown, is attempting to spend its way to growth a good idea?

 

 
While several voices have called for a looser fiscal policy, such a policy has its own associated dangers and challenges. 

 

Stimulus package under consideration

 

A stimulus package in the range of Rs 40,000-50,000 crore is being discussed in the government, though these figures could not be immediately confirmed. (Read our full report on the fiscal stimulus package under consideration by the government)

 

Earlier this week, Jaitley held a series of meetings with Commerce Minister Suresh Prabhu, Railway Minister Piyush Goyal, NITI Aayog Vice-Chairman Rajiv Kumar and officials from the finance, commerce and railway ministries.

 

The meetings, Business Standard has learnt, discussed raising resources to finance capital spending beyond the Rs 3.10 lakh crore budgeted for 2017-18 through higher borrowing or disinvestment receipts.

 

Can the government spend its way to growth?

 

Back-of-the-envelope calculations show that a Rs 40,000-crore increase in capital spending could lead to a fiscal deficit of 3.5 per cent of the gross domestic product (GDP), against the Budget estimate of 3.2 per cent. 

 

According to a Reuters report, the government may be ready to let the fiscal deficit widen even further beyond this year's target. Two government officials, cited by the Reuters report, with direct knowledge of the plan said the extra spending was estimated to widen the federal fiscal deficit for the financial year ending next March to 3.7 per cent of GDP. (Read the full report here)

 

"The fiscal deficit is not a sacrosanct number," one of the officials told Reuters. 

 

However, such a spending programme has its risks. Friday's Business Standard editorial highlighted these challenges: "A repetition of the 'taper tantrum' of 2013, when the Indian economy teetered close to a balance-of-payments crisis, seems unlikely. Foreign exchange reserves are at record levels. But macroeconomic stability is fragile as long as it is dependent on stable and relatively low oil prices and steady inflows of foreign capital." 

 

(Read the Business Standard editorial on why the government should keep the fiscal deficit in mind)

 

Further, actions by the US Fed also need to be considered. The editorial explained: "Now that the United States Federal Reserve has indicated that it will begin unwinding its extraordinary bond-buying programme, India must brace itself anew. Under such circumstances, abandoning fiscal restraint would be deeply irresponsible." 

 

Along with these factors, the Goods and Services Tax regime's impact on the Centre and state's revenues also needs to be considered. Taking into account all the various circumstances in play, the editorial said: "No new spending programme can be embarked upon under such uncertain conditions."

 

Government revenues have already taken a hit

 

Before reports emerged of the government considering a spending programme, a Reuters report, which cited two unnamed finance ministry officials, from last week had said that the government could be forced to cut spending on key infrastructure such as railways and highways as lower-than-expected tax collections and sluggish growth have upset the government's budget calculations. (Read the full report here)

 

Tax receipts were about $7.8 billion in July, a little over half the monthly target, mostly because millions of firms failed to comply with the new GST system.

 

"There is a concern over lower tax collections," a senior finance ministry official had said.

 

The revenue shortfall could be at least Rs 80,000 crore ($12.5 billion) if the current trend continues until the end of the year, a second official said.

 

Focus may be on affordable housing

 

The government could use the affordable housing route to help the economy out of the blues and generate jobs. Social sector schemes could also be revised to boost demand and rev up the slowing economic growth, sources said.

 

(Read our full report on how the government could revive the economy with social sector schemes)

 

Sources told Business Standard that the government was not particularly worried about the headline GDP growth number, which slowed to 5.7 per cent in the first quarter of FY18. This was the lowest growth under Modi. Rather, job creation was an urgent priority for the government, they said.

 

To focus on affordable housing, an idea which is being actively considered is to free up large land parcels held by public sector undertakings (PSU). This could act as a stimulus for the real estate sector as land acquisition is a major challenge. PSU lands are mostly in prime city localities and if developed in a proper manner, could lead to a boost to the sector.

 

Another step that may be looked at is tweaking of social sector schemes such as Mahatma Gandhi National Rural Employment Guarantee Act (MGNREGA) and Pradhan Mantri Gram Sadak Yojana (PMGSY) to generate temporary or semi-permanent jobs in the hinterland and also in semi-urban areas. However, this might take time, as tweaking laws would require Parliament approval. However, the Ordinance route could be considered for faster execution.

 

Where does the fiscal deficit stand today

 

The Centre’s capital spending estimate for 2017-18 is 25 per cent higher than the Rs 2.47 lakh crore target of 2016-17 and 11 per cent higher than the revised estimate of Rs 2.80 lakh crore.

 

The fiscal deficit in April-July was Rs 5.05 lakh crore, about 92 per cent of the 2017-18 budget estimate of Rs 5.46 lakh crore. This is due to frontloading of expenditure because the Finance Bill 2017 was passed before the beginning of the fiscal year.
 
Link.
Link to comment
Share on other sites

రాష్ట్రాల మధ్య ‘చాలెంజ్‌’
28-09-2017 00:38:58

 

  • ఇక ప్రాజెక్టులకు దరఖాస్తు చేసుకోవాలి
  • పలు ప్రామాణికాల నిర్దేశం
  • అన్ని కేంద్రీయ సంస్థలకు వర్తింపు
  • ‘నీతి’ సిఫారసుకు ప్రధాని ఆమోదం
న్యూఢిల్లీ, సెప్టెంబరు 27 (ఆంధ్రజ్యోతి): ఇకపై ఏ రాష్ట్రానికీ కేంద్ర ప్రభుత్వం నేరుగా ప్రాజెక్టులను మంజూరు చేయబోదు! ‘చాలెంజ్‌’ పద్ధతిలో రాష్ట్రాలే పోటీ పడి సాధించుకోవాలి! ఏదైనా కేంద్రీయ విద్యా సంస్థనో... వైద్య సంస్థనో... రక్షణ సంస్థల వంటి ప్రాజెక్టును ఏర్పాటు చేయాలనుకుంటున్నట్లు కేంద్రం ప్రకటించగానే రాష్ట్రాలు దరఖాస్తు చేసుకోవలసిందే. అన్ని అర్హతలు సాధించి కేంద్రం పరిగణనలోకి తీసుకునే ప్రామాణికాల్లో ఏ రాష్ట్రం ఎక్కువ మార్కులు సాధిస్తే ఆ రాష్ట్రానికే ప్రాజెక్టు దక్కుతుంది. రాజకీయ కారణాలతో రాష్ట్రాలకు ప్రాజెక్టులను మంజూరు చేయవద్దని, ప్రాజెక్టును నిలుపుకునే సామర్థ్యం ఉన్న రాష్ట్రాలకే ప్రాజెక్టులు ఇవ్వాలన్న ఉద్దేశంతో ఈ కొత్త విధానాన్ని నీతీ ఆయోగ్‌ సిఫారసు చేసింది. దాన్ని ప్రధాని నరేంద్ర మోదీ ఆమోదించారు. రెండు రోజుల్లో మార్గదర్శకాలను విడుదల చేస్తామని ప్రధాన మంత్రి కార్యాలయ వర్గాలు తెలిపాయి.
 
ఇందులో భాగంగా ఆరు లేదా ఏడు ప్రామాణికాలను ఖరారు చేసి, వాటికి మార్కులు కేటాయిస్తారు. ఏ రాష్ట్రం ఎక్కువ మార్కులు సాధిస్తే ఆ రాష్ట్రానికి ప్రాజెక్టులు దక్కుతాయి. విమానయానం, రోడ్డు, రైల్వే, వైద్య, విద్య, ఐటీ, విద్యుత్తు, టెక్స్‌టైల్‌ తదితర రంగాలతో పాటు ఐఐటీ, నిట్‌, ఐఐఐటీ, ఐఐఎం, ఎయిమ్స్‌ వంటి సంస్థలు, థర్మల్‌ విద్యుత్తు ప్లాంట్లను కూడా ఈ విధానానికి లోబడే మంజూరు చేయనుండడం విశేషం. ఈ వి ధానంతో రాష్ట్రాల మధ్య పోటీతత్వం పెరుగుతుందని అధికారులు అంచనా వేస్తున్నారు. అయితే, వెనుకబడిన రాష్ట్రాలు నష్టపోతాయని నిపుణులు అభిప్రాయపడుతున్నారు.
 
 
ఉదాహరణకు ఇలా...
దేశంలో ఒక ఐటీ పార్కు ఏర్పాటు చేయనున్నామని కేంద్రం ప్రకటిస్తుంది. అన్ని రాష్ట్రాలు ప్రతిపాదనలు పంపించాలి. వాటిని పరిశీలించి ప్రామాణికాల ఆధారంగా మార్కులు వేస్తారు. మొత్తం 100 మార్కులకు అత్యధిక మార్కులు సాధించే రాష్ట్రానికి సదరు ఐటీ పార్కు దక్కుతుంది. ఆ ప్రామాణికాలు... వాటికి గరిష్టంగా ఇచ్చే మార్కులు ఇలా ఉంటాయి.
    
 
Standard                                       మార్కులు
అనువైన భూమి కేటాయింపు           25
మౌలిక సదుపాయాల కల్పనకు      20
సింగిల్‌ విండో అనుమతులకు        15
మానవ వనరుల లభ్యతకు             15
రాష్ట్రం కల్పించే సౌకర్యాలు           10
ఆర్థిక తోడ్పాటుకు                          10
ప్రాజెక్టుతో స్థానిక అవసరాలకు         5
Link to comment
Share on other sites

The dud of a stink bomb

 

Veteran BJP stalwart, and a former finance minister to boot, Yashwant Sinha, has thrown a veritable stink bomb at both Prime Minister Narendra Modi and Finance Minister Arun Jaitley.

He must have known that thereby he would ignite a nationwide commotion both on his motives and the merits of his contentions.

 

Not many may know or remember that before he joined politics, Yashwant Sinha was a member of the IAS for 24 years, and earned the respect of his peers for his noticeable professional calibre and competence. I had a passing acquaintance with him at the time and formed a very good impression of his sharpness of mind and intellectual integrity.

Based on that judgement, I have a reasonable certitude that he would say nothing merely to settle personal scores or to vent his spleen out of sordid motives against his own colleagues in the Bharatiya Janata Party. What he has said must have come out of his conviction and from his heart.

For instance, he has hit the bull’s eye with his well-deserved criticism of the over-burdening of Arun Jaitley with the heavyweight ministries of finance and defence, along with the department of disinvestment and the ministry of corporate affairs.

As Sinha puts it, in the best of times, finance ministry calls for the undivided attention of whoever is in charge of it, if the job has to be properly done. In challenging times such as these, it becomes more than a 24x7 job.

Such is the case with the defence ministry as well. In fact, since it is the fulcrum of national security, it was inexcusably imprudent on the part of the prime minister to have made it for so long the appendage of Arun Jaitley’s other responsibilities. Under these conditions, it was impossible to do full justice to any of the four portfolios entrusted to him.

This certainly was one of the principal reasons why the government cut a sorry figure in the handling of the implementation of demonetisation and the GST, or faced strictures from the Comptroller and Auditor General of India and the armed forces veterans for dangerous deficiencies in defence preparedness.

In regard to the economy, the litany of features Sinha considers disturbing is long: Shrinkage in private investment, “collapse” of industrial production, doldrums in agriculture and construction industry, fall in exports, loss of “countless millions” of jobs with scanty creation of new jobs, and a new low of 5.7 per cent in the growth rate, which would have actually been 3.7 per cent or even less but for the recently introduced change in the methodology of computation.

Among the specifics he has given, are the bankruptcy proceedings against 40 leading companies of the country, with the possibility of many more joining them, the “existential crisis” suffered by the small and medium enterprises (SME) sector and the “whopping” Rs 65,000 crore input tax credit demand under the GST against a collection of Rs 95,000 crore.

According to Sinha, all these cumulatively add up to “an unmitigated economic disaster”. Taking a dig at the prime minister for saying that he has seen poverty from close quarters, Sinha sarcastically concludes that ‘his finance minister is also working over-time to make sure that all Indians see it from equally close quarters.”!

Curiously, as part of the calamitous picture he has painted, Sinha also brings in a condemnation of the “raid raj” unleashed by the income tax department, the Enforcment Directorate and the CBI, saying that “instilling fear in the minds of the people is the name of the new game”.

Coming from a prominent figure like Yashwant Sinha, his statements needed a prompt rejoinder from the government. Any government keen to safeguard its credibility would have come out with a comprehensive overview of the economy constituting an authoritative rebuttal of Yashwant Sinha’s charges in the form of a media statement or media meet by someone like the chief economic adviser or the finance minister himself.

Unfortunately, in line with so many other past instances of indifference to public censure, there has so far been no reaction from the Modi government, other than Arun Jaitley’s cheap jibe at a book release function calling Sinha a “job applicant at 80”, and Jayant Sinha’s watery defence of the “robust new economy for a New India” without answering the specifics in his father’s article.

The government has thus needlessly allowed the likes of P Chidambaram and the malcontents on various counts against Modi and his government to have a field day.

It must not be forgotten that Chidambaram, for all the rough patch he is going through following his son having come under the scanner of the Enforcement Directorate and the Central Bureau of Investigation, still enjoys high standing as a master craftsman of national Budgets. In fact, Sinha’s attack on “raid raj” would have particularly pleased him.

The result is that the government has lost a golden opportunity to make out a convincing case in defence of its performance in managing the economy. For, it is not without a defensible record.

It could have easily established how Sinha’s use of expressions such as “collapse”, “unmitigated disaster” and the like are instances of overkill on his part and how they are inapplicable to the present situation.

For starters, while, in the past, governments had been dealing with different aspects of the economy in a piecemeal manner, the Modi government has, for the first time, brought in the holistic concept of total economic management of which Make in India, Digital India, Skills India, financial inclusion, promotion of competitiveness and ease of doing business, war on sleaze, fraud and corruption, General Service Tax, bankruptcy law and other allied reforms form vital and essential ingredients.

They have all been set in motion within a period of three years, and will necessarily be fraught with glitches in implementation on the one hand, and on the other, pains of structural adjustment on the part of individuals and businesses. 

The government should be judged not by these inevitable concomitants of the reforms process, but by its earnestness to get on top of them. Judged by this yardstick, the government has certainly a good account to give of itself.

By castigating the reforms themselves because of the remediable and reversible defaults here and there in carrying them out, Yashwant Sinha is throwing out the baby along with the bath water.

Even on the concrete aspects of the economy, the picture is not one of “unmitigated disaster”.

According to the latest Business Outlook Survey by the Confederation of Indian Industry, the Business Confidence Index has hit an all-time high in the January-March quarter, driven by a significant improvement in present as well as future business prospects.

The industrial outlook survey of the manufacturing sector for the December quarter by the Reserve Bank of India released earlier this month shows there is substantial improvement in sentiment on demand conditions, with respondents more optimistic about production, order books and capacity utilisation in the December quarter than a quarter ago.

On the effects of demonetisation on micro, small and medium enterprises, the August-October 2017 issue of the International Journal of Advanced Studies published by the Pune Research Discovery has stated that while the initial phase of liquidity crunch could have caused a slowdown in economic activity, ‘In the medium and long-term, however, there is reason for optimism. The inflow of deposits should logically allow for lower interest rates, spurring investment in this sector. Further, the shift towards cashless transactions will encourage registration among such enterprises and allow them to benefit from central and state schemes and incentives. The access to low cost capital should also improve if there is a significant shift to a digital and cashless economy.’

It is on the employment generation front that the government has to redouble its efforts. Official figures are not available, but going by the CII’s guesstimate, the number of jobs created has lagged far behind the estimated one million people who are entering the workforce every month.

Altogether the big picture is one of an economy which is capable of fast recovery and maintaining its tempo. What is important is for the government to stay its course, the state governments to play their role in a spirit of synergistic cooperation, and for the critics, like Yashwant Sinha, not to mislead the people.

 

B S Raghavan is a  former member of the Indian Administrative Service who has served as the commerce and industry secretary  and chief secretary of a state and headed four major public sector enterprises.

Link to comment
Share on other sites

idi bjp paid article la undi. the article is referencing CII business index and attacking yashwant sinha. ee IAS officers meeda nammakam poyindi. They work their interests. no one works for people service anymore. It is waste of time for BJP to attack Yashwant Sinha as he does not need to proove himself. rather BJP needs to prove itself.

Link to comment
Share on other sites

Guest Urban Legend

Dig_Farm_Ponds‏ @yarlagaddavrao 20m20 minutes ago

 

Excise Duty reduction: 2

Center Share = 1.16

State Share = .84

State VAT reduction = 2 * 30% = 0.6

 

Net loss for State = 1.44

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...